dilluns, de gener 04, 2016

Curs de directors novells

No sé perquè però en els darrers dies he recordat molt el curs per a directors novells que vaig fer aviat farà quatre anys. En aquell moment vaig ser molt crític amb el contingut i el format del curs. Hores i hores asseguts en una cadira, força incòmode, escoltant i poca cosa més.

Ens van fer molt èmfasi en que ens havíem de convertir en els líders pedagògics dels nostres centres, amb una metodologia transmissiva que ja hauria d'estar absolutament superada. De predicar amb l'exemple res de res.

http://edubcn.cat/ca/noticies/detall?44716

Certament hi havia algunes exercicis de treball en grup i fins i tot algunes que havíem de lliurar a través d'una plataforma Moodle, però dissenyar activitats per a futurs directors i directores d'escoles oficials d'idiomes, escoles de primària, instituts de secundària, centres de formacions de persones adultes..., tots barrejats, no ha de ser fàcil. 

Algunes activitats sobre els conflictes en les hores de patí, o com gestionar el servei de menjador, per a un futur director d'un centre de persones adultes, em van semblar aleshores i, encara m'ho semblen, una pèrdua de temps. Especialment quan havies de suspendre classes, deixar l'escola  i desplaçar-te fins la seu del Consorci d'Educació de Barcelona. 

http://www.edubcn.cat/rcs_gene/extra/05_pla_de_formacio/directors_novells/programa_formacio_equips_directius_novells.pdfCal dir, que els futurs directors dels centres de persones adultes estàvem alliberats d'un dels mòduls, no recordo quin, per a fer-ne un d'específic de la formació de persones adultes, i que el record que em va quedar és que fou prou interessant. 

Però en contrapartida, també recordo la decepció del mòdul sobre les TIC, un mòdul telemàtic en el qual, després de veure uns materials que ens proporcionàvem, havíem de redactar la nostra opinió i lliurar-la a través d'una tasca del Moodle. Ni tan sols un trist debat amb la resta de companys i companyes. Aprenentatge entre iguals és un dels noms que rep. És a dir, una activitat en línia sobre les TIC que l'hauríem pogut fer perfectament mitjançant el correu postal.

Ara bé, he de dir que vist en perspectiva, pel que fa als continguts, alguns d'ell si que m'han estat força útils, ja que si amb prou feines em van preparar per ser profe, amb les 300 hores d'escalfar cadira de l'antic CAP (Curs d'adaptació pedagògica) i les minses pràctiques que contemplava, molt menys els profes estem preparats per ser dires, més enllà de l'exemple, bo i dolent, dels directors i directores que hem anat tenint des de que vàrem posar el peu en una escola per primer cop per a formar part d'un claustre.

Però hi ha situacions per les quals el curs per a futurs directors i directores no et prepara, i te les vas trobant en el dia a dia. A ballar s'aprèn ballant i a ser dire s'aprèn fent de dire. 

I d'altres situacions què per improbables no poden ser contemplades, com la mort inesperada, absurda i injusta d'una companya de feina. Per això no estava preparat, Sabela. Com hagués necessitat el teu consell en aquests moments.