dilluns, de maig 14, 2018

La importància dels equips

Article publicat al número de Primavera del 2017 de la Revista Escolar del CFA Palau de Mar.


Comença a ser una tradició que la revista clogui amb un article del director, i a les portes d'un nou número, toca el ritual d'enfrontar-se a un full en blanc.

Però abans d'escriure cal saber de què escriure, i ja feia dies que anaven passant idees pel cap que descartava tan aviat com sorgien. Un parell de preguntes d'alumnes pels passadissos sobre el funcionament del centre em van donar la idea. Per què no parlar del CFA Palau de Mar, com ja havia fet en anteriors articles? Per què aleshores sí i ara no? Doncs som-hi.

Ara fa un any parlava de final de cicle. I si alguna cosa té de bo cloure una etapa és la il·lusió de començar un nou projecte, amb noves fites i nous companys de viatge.


Font: Pixabay. Llicència: CC0 Creative Commons

El curs començava amb un bona notícia. Els estudiants ens continuàveu fent confiança i tot i que la caiguda del nombre de persones matriculades als centres de formació de persones adultes era generalitzada, al CFA Palau de Mar seguia creixent i per primera vegada ens situàvem per damunt dels 600 estudiants matriculats. Entràvem al top 3 de les escoles d'adults de la ciutat de Barcelona, pel que fa a nombre d'estudiants.

Però tota moneda té una cara i una creu. Tenim més alumnes però els mateixos recursos i els mateixos espais. Som més a repartir i el pastís continua essent el mateix. L'escola definitivament se'ns ha quedat petita, molt petita.

El curs, a més a més, començava amb reptes importants: Quatre profes nous, just la meitat de la plantilla. Calia un esforç dels veterans per acollir i acompanyar els nouvinguts i un esforç d'aquests per adaptar-se a les peculiaritats del centre. Treballar al CFA Palau de Mar no és fàcil, gens fàcil.
Però la recompensa de la feina ben feta és molt gran.

La meitat de la plantilla nova i una fita al davant. Per convertir un grup de persones en un equip de treball cohesionat, calen moltes coses i, una d'elles és temps. I anem pel bon camí. Cal temps i la implicació i la generositat de tothom. I d'això no n'ha faltat i cal agrair-ho, als qui ja hi érem i als qui han vingut nous, als qui continuarem i als qui no.


Time. Autor: Sean MacEntee. Font: Flickr. Llicència: CC BY 2.0


El model pedagògic del CFA Palau de Mar funciona. Això diuen els resultats i ens ho confirmeu els estudiants. Però que funcioni no vol dir que no pugui millorar, que no calgui adaptar-lo a les necessitats formatives dels nostres estudiants, a unes necessitats que canvien curs rere curs. I una prova d'això és la introducció, ara fa uns mesos, de la semipresencialitat optativa en els ensenyaments de COMPETIC 2 i COMPETIC 3.

No sabem que ens oferirà el futur per afrontar els reptes, siguin quins siguin, ens cal un equip cohesionat i eficaç. El repte és clar: propiciar una formació de qualitat adaptada a les necessitats dels nostres estudiants.


No pots aturar els canvis com no pots aturar la posta dels sols
Shmi Skywalker