dimecres, d’abril 08, 2020

6a Trobada de centres innovadors de Catalunya

El 22 d'octubre de 2019 vaig tenir la sort de que en Pere Marques em convidés a participar la 6a Trobada de centres innovadors de Catalunya, que va tenir lloc l'Institut Laia l'Arquera de Mataró.

De fet feia temps que en parlàvem de que jo participés en alguna d'aquestes trobades, aportant l'experiència del que fèiem al CFA Palau de Mar i, finalment, a molts mesos vista, em vaig comprometre a estar el 22 d'octubre a Mataró.




Però, a mesura que s'acostava la data i havia de preparar la meva intervenció, em va costar trobar el fil conductor del que volia dir. Una conversa d'aquells dies amb en Pere em va permetre tenir més clar per on havien d'anar les coses.

Recordo a més, una frase que vaig llegir en el bloc de promoció de la jornada que parlava de "pescar idees" i vaig agafar aquest concepte com fil constructor tant de la presentació multimèdia com de la xerrada. De fet això és el que em queda de moltes d'aquestes trobades, idees que d'una manera o d'altre podem acabar aplicant a les nostres aules o al nostre centre. Idees que queden dins nostre, com a petites llavors, i que tard o d'hora acaben germinant i donant fruits.

Per tant, la meva intervenció va consistir en això: en anar llançat idees sobre diferents aspectes tant de la gestió del centre com de les activitats pedagògiques que desenvolupem a les aules. Idees que, tant des de la vessant de professor com la de membre de l'equip directiu, amb els anys he anat valorant com a molt importants.

No en va, en Pere em va demanar que exposes totes aquelles coses que ens havien funcionat i que pensés que podien ser transferibles a d'altres centres de qualsevol nivell educatiu.




Crec, ara que tan proliferen les xarxes educatives, a moltes de les quals els centres de formació de persones adultes tenim vetada la participació, que un dels problemes de moltes d'elles és la segmentació en nivells educatius: primària, secundària, formació professional... Suposo que és normal i és obvi que en determinats aspectes més pedadògics aquesta divisió pot tenir un cert sentit. Ara bé, en d'altres aspectes més relacionats amb la gestió del centre crec que aquesta divisió no aporta gaire, ans el contrari.

De fet al CFA Palau de Mar hem après molt dels centres de formació de persones adultes que hem visitat amb tot el claustre: CEPA Sierra Norte de Torrelaguna, CFA Can Serra de L'Hospitalet de Llobregat, CFA Dolors Paul de Cunit, Centre Públic Malvarrosa de València; però també hem après tant o més d'altres centres que hem visitat d'altres nivells educatius: Escola Sadako, Institut Quatre Cantons, Escola Virolai, l'EOI Drassanes, totes elles de Barcleona, i l'Escola Pia Santa Anna de Mataró.

I tot aquest rotllo per dir que deixo aquí recollits un petit vídeo que vaig fer de la jornada i la presentació que vaig utilitzar en la meva xerrada.