diumenge, d’abril 24, 2011

Presentacions amb Prezi

Feia temps que volia provar com funciona Prezi. Les possibilitats i el dinamisme de les presentacions sens dubte ofereixen moltes possibilitats, i tot i que a m'havia obert un compte, mai havia tingut temps de jugar-hi. Això si, el meu fill ja hi havia estat remenant com es pot veure en aquest treball d'anglès.


El fet és que gràcies a l'assignatura de Desenvolupament organitzacional de l'e-learning del Màster d'Educació i TIC, on ens van donar la possibilitat de lliurar un del treballs mitjançant el Prezi, m'hi vaig ficar de cap.

El resultat va ser això:


El fet és que em va semblar un programa molt més fàcil d'utilitzar del que inicialment em pensava. En això segur que va ser determinant la traducció del tutorial del Prezi que va fer la Dolors Reig i que té penjat a El Caparazón.

D'altra banda també he trobat traduït al Català el Tutorial Prezi, aprèn a fer-ne ús en 15 minuts.

No obstant qui s'ha convertit en un aficionat a aquesta eina és el meu fill, i si no us ho creieu, mireu això:

dissabte, d’abril 23, 2011

Notes d'educació

Fa uns dies TV3 va passar un documental d'elaboració pròpia al programa 30 minuts, sobre els models educatius de Finlàndia i d'algunes escoles dels Estats Units.

En el text de presentació del document, a la web de TV3 es pot llegir "Finlàndia és dels pocs països que semblen haver trobat un model educatiu a mida. Països com els Estats Units busquen una fórmula per remuntar els resultats. Quin és el camí de Catalunya? Cada setmana, una delegació estrangera visita Finlàndia amb l'esperança de descobrir per quins motius el país nòrdic aconsegueix resultats educatius tan bons."

Aquí està el vídeo

diumenge, de març 27, 2011

De DVD a AVI

Fa uns dies que em ballava pel cap la possibilitat de passar DVD a fitxers de vídeos que es puguessin manipular i reproduir des de l'ordinador.

El que si que havia fet temps enrere era ripejar DVD per tal de fer-ne còpies, però el que m'interessava era un fitxer que pogués manipular amb un programa d'edició de vídeo com el Movie Maker o el Videoespin.

A través d'un company que em va recomanar l' Auto Gordian Knot vaig arribar a un lloc que n'explicava el seu ús.

Per tal de descarregar-lo vaig mirar si estava a Softonic i efectivament el vaig trobar. Compte, no confondre amb el Gordian Knot. Ho dic per experiència.

Teniu més informació sobre l'Auto Gordian Knot aquí i aquí

Mentre se m'instal·la començo a mirar com funciona i em trobo amb el primer problema: cal ripejar prèviament el DVD, és a dir passar al disc dur de l'ordinador els fitxers que conté que són els clàssics fitxers VOB i IFO.

Aquí se'n parla de com fer-ho. De fet sembla que hi ha diferents utilitats per a fer aquest pas: DVD Decrypter, DVD Shrink, DVDFab Decrypter, AnyDVD, etc. Buscan DVD Rippers a Softonic n'apareixen un munt

Em decideixo pel DVD decrypter, ja que és un dels que recomanen a gairebé tot arreu i veig que és el que millor puntuació té quan el trobo a Softonic. El descarrego i l'instal·lo.

El funcionament és molt senzill. Quan col·loques el DVD al lector els programa detecta als fitxers que conté. Aleshores només cal indicar-li la carpeta de sortida i començar el rippejat


Amb els fitxers del DVD a l'ordinador torno als materials de Godian Knot per tal de convertir-los en un únic fitxer reproduïble.

Un cop tenim el fitxer avi a l'ordinador, el següent problema que se'ns pot plantejar pot ser el d'editar-lo. Hi ha diverses aplicacions gratuïtes per fer-ho, sent la més coneguda, segurament, el Windows Movie Maker, tot i que he de confesar que no l'he provat


Particularment prefereixo l'aplicació VideoSpin, que, segons he llegit, és molt similar al Windows Movie Maker, però més estable ja que no es penja tant sovint. Teniu més informació aquí, aquí i aquí.

Ara bé, si el nostre objectiu és pujar al resultat final al You Tube, hem de tenir present dues coses. La primera és que no podem pujar vídeos que durin més de 15 min. I la segona és que les vídeos han de tenir, com a màxi, 2Gb de mida, a no ser que utilitzem la Carrega de vídeos avançada que ofereix l'aplicació i que encara no he provat.

Podem controlar la mida de l'arxiu final mitjançant les opcions que ens ofereix el VideoSpin per a crear el vídeo.




Aquí us deixo una mostra del que es pot fer combinant tots aquests programes



diumenge, de febrer 27, 2011

Jornada DIM-Espiral 2011

Missatge rebut:

Espiral junto con el grupo de investigación y comunidad de aprendizaje DIM, apuesta fuerte por la innovación en educación y por eso te propone un nuevo evento que no te puedes perder. Se trata de la Jornada DIM-Espiral en la cual se tratarán contenidos tan interesantes como el 1x1, la realidad aumentada, la web 2.0 o los mundos virtuales.

Si crees que tienes una experiencia interesante que contar relacionada con la temática de la jornada, te animamos a que nos hagas llegar tu propuesta de comunicación a través de este cuestionario. ¡Creemos en elhttp://www.blogger.com/img/blank.gif trabajo diario del profesorado innovador, ayúdanos a difundirlo!

PD: Imatges de la Jornada



I aquí més imatges

dilluns, de febrer 21, 2011

Visitar el cos humà i diferents museus virtualment

Els serveis de Google que tenen una aplicació directe en el món educatiu continuen augmentant.

Un d'ells l'Art Project, un lloc web que permet visitar virtualment museus de tot el món, amb panoràmiques de 360º de les seves sales i contemplar algunes de les obres d'art, més de 1,000, que en ells s'hi exposen a una magnífica resolució (7.000.000.000 píxels) que permet veure qualsevol detall de l'obra. (+ info)





Aquesta inciativa s'uneix a algunes que ja existien com la que permetia veure a gran resolució algunes de les obres mestres del Museu del Prado, a través del Google Earth, o visitar la Capilla Sixtina.


Un altre aplicació que de Google que té una aplicació directe en el món educatiu és el Google Body Browser, que permet visualitzar els diferents òrgans, sistemes i aparells del cos humà des de diferents anglès i a diferent mida mitjançant el zoom que incorpora (+ info)

Google Body Browser Quick Look from Richard Anderson on Vimeo.

dimarts, de febrer 15, 2011

Escola Virtual d'Hivern 2011

Missatge rebut:

Ja està aquí la nova oferta formativa d'Espiral, l'Escola Virtual d'Hivern 2011. Hi trobareu cursos clàssics però molt sol·licitats (com, per exemple, els de Moodle), però també altres de nous que considerem de gran interès per la comunitat educativa (com podria ser el referit a la construcció d'Entorns Personals d'Aprenentatge, els anomenats PLE).


Com és habitual, els dissenyadors i dissenyadores de l'escola, així com les persones formadores, han vetllat per la qualitat i la funcionalitat de cada un dels seus cursos, els quals estem segurs/es que compliran les vostres expectatives.

Els cursos ofertats són els següents:

  • Fem unitats didàctiques en Moodle, amb Jordi Fontich.
  • Llibres i continguts digitals, amb Artur Tallada.
  • Fem tallers amb l'ordinador per a l'Escola inclusiva, amb Almodis Orellana i Bernat Orellana.
  • Moodle Avançat, amb Josep Ramón Planas.
  • Com millorar el nostre aprenentatge? El PLE (Entorn Personal d'Aprenentatge), amb Irene Martínez i Xavi Suñé.
  • ICT Resources for language teachers, amb Sònia Guilana.
  • Learning English using Blogs, Microblogs and other Web 2.0 Tools, amb Nuria de Salvador.

També et pots escriure als cursos en castellà, els quals trobaràs a http://ciberespiral.org/ehe11/cast/curs.html#

Podeu consultar tota la informació sobre els cursos i la matrícula a la web de l'Escola Virtual d'Hivern: http://ciberespiral.org/ehe11

dilluns, de febrer 14, 2011

Genís Roca: 9 vídeos imprescindibles

Nou vídeos imprescindibles de Genís Roca (bloc i Twitter), Soci director de RocaSalvatella per entendre les necessitats de formació actuals.


















dissabte, de febrer 12, 2011

Jordi Rodríguez-Amat

Segurament pot sobtar trobar en un bloc destinat a l'educació i a les noves tecnologies un documental sobre un pintor.



Però tot té una explicació i en aquest cas és ben senzilla. Estic molt orgullós que en Jordi sigui el meu oncle. I en certa manera, en algunes de les coses que explica, em recorda molt a mi mateix.

Lloc original del vídeo: http://tvcostabrava.xiptv.cat/video/40026?a7eca8862593b770ffa28e0532e39562

dissabte, de febrer 05, 2011

Jornada espiral 2010

Feia temps que tenia pendent fer un post amb els ressons que la Jornada Espiral 2010 havia tingut a la Xarxa.

La Jornada, va tenir lloc els dies 26 i 27 de novembre sota el lema de Tendències emergents en educació TIC-TAC i aprofito ara que s'han publicat els vídeos de la jornada per recuperar la idea de fer-ne un recull:

D'entrada, podeu accedir als vídeos de les ponències des dels enllaços següents:

  • Diálogos con Ramon Espelt Ramón Espelt. Miembro, Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB) .Presenta Juan Miguel Muñoz. Presidente, Espiral. 55 min
  • Karaoke Escolar. Lluís Miquel Pèrez. Profesor de Educación Especial, CEE Els Àngels. 37 min
  • Un camino digital a la Inclusión. Josep Mª Cereza Zorrilla, Eva Carretero Morato i Noemí Munné Reig. Profesor/res d'Educación Especial, CEE L'Esperança. 28 min
  • TutorMates: un nuevo paradigma en la enseñanza de las Matemáticas. María Rosa Latorre. Profesora, TutorMates. 18 min
  • Presentación poyecto EspiRA. Javier González. Gerente de Educared Formación, Educared España. Luis Rojo Mardones. Responsable, Educared Virtual. Juan Miguel Muñoz. Presidente, Espiral. 29 min
Però els vídeos no són l'únic testimoni de les jornades a la Xarxa ja que alguns dels participants i ponents han deixat les seves impressions sobre les jornades als seus blocs. Aquí hi ha el recull:
I aquí la presentació de la meva ponència:


dilluns, de gener 31, 2011

TIC TAC News

Des de ja fa temps, la versió digital de La Vanguardia publica cada dilluns, el TIC TAC News, un petit reportatge en vídeo que mostra diferents eines informàtiques així com diferents novetats que es produeixen a la Xarxa.
Realment seria interessant tenir recopilats aquests petits documentals, però no he sabut trobar aquest llistat enlloc, més enllà dels darrers números publicats.

Aniré fent una recopilació en aquesta entrada:

126. Para amantes de la fotografia
125. Bulos en la Red
124. Mecanismos para duplicar contenidos en la Red
123. Premios en la Red
122. Construir una web
121. Posibilidades infinitas de los móviles
120.- Creando en casa
119.- ¿Qué es el Art Project?
118.- Aprendiendo idiomas
117.- Wikipedia la gran família
116.- El nuevo Facebook
115.- Administrar la cuesta de enero
114.- La Red para los más pequeños
113.- Palabrejas de Internet
112.- Viendo la tele en Internet
111. controlando desde Internet
110.- ¿nos vamos de compras?
109.- La nube de Google
108.- Spotters al acecho
107.- Drumbeat: Aprendizaje, web y libertad
106.- Navegando por el espacio
105.- Cómo utilizamos Twitter
104.- Los secretos del Twitter
103.- Crea tu árbol genealógico en Internet
102.- Descargar y subir fotos a Facebook
101.- Gestores de contraseñas
100.- Herramientas para gestionar nuestros bookmarks
98.- Webs para colorear dibujos
97.- Webs para ordenar nuestra agenda
93.- Aplicaciones para móviles Android
86.- Webs para hacerte una cara nueva
84.- Webs para redecorar la casa
83.- Páginas webs para los sibaritas
79.- Acordes de guitarra para cantar canciones
78.- Webs para escuchar buena música
74.- Aplicaciones Adobe AIR
72.- Especial San Valentín
71. Antivirus gratuitos
70. Cómo hacer una encuesta online en cinco minutos
51.- Más vídeos en Wikipedia
Videojuegos educativos (04/01/2010)
Comamos mejor con Internet (02/11/2009)
Las imágenes curiosas que esconden Google Maps y Google Earth (20/04/2009)
Webcam Tie Fighter (14/04/2009)

La nueva Nintendo DSi
¿Un Netbook de Apple? (30/03/2009)
Se pone en marcha el Google Voice (23/03/2009)
El mini ordenador (09/03/2009)
Corbatas tecnológicas (02/03/2009)
Cuba da plantón a Microsoft (23/02/2009)
Unos altavoces muy saltones (01/12(2008)

dissabte, de desembre 18, 2010

L'En Xarxa a ciberespiral Radio

Aquest diumenge tindré el plaer de participar en Ciberespiral radio, per parlar del bloc En Xarxa!

Per accedir al programa cal entrar a http://puentesalmundo.net/ciberespiral. Només cal posar un nom i fer clic al room: puentes al mundo. No cal inscriure's ni contrasenya. A més d'escoltar el programa trobareu un xat per a interactuar amb els entrevistats, els entrevistadors i altres persones que escoltin el programa

Realment l'experiència del bloc col·laboratiu en Xarxa! ens ha donat i ens segueix donant moltes satisfaccions.

L'En Xarxa! va sorgir d'una proposta de fer un bloc col·laboratiu elaborat per estudiants d'informàtica de diferents Centres de formació d'adults.

Un cop llançada la idea ràpidament ens varem posar d'acord quatre professors, la Imma (@ibarrien) del CFA Freire de Barcelona, en Rius (@leenamrius) del CFA Lluís Castells de Sant Boi de Llobregat, la Imma (@Immav) del CFA Els Tarongers de Mataró i jo mateix (@joanpadros) del CFA Palau de Mar de Barcelona.

I les alegries venen des de molts àmbits diferents.

En primer lloc des dels alumnes, pels quals no dubto que va representar una experiència fantàstica, tant per tot l'aprenentatge que va significar per ells l'elaboració del bloc, per la cohesió del grup que va significar aquesta experiència, com per tot el que va passar al voltant del bloc, especialment la consecució del primer premi del III Premio Espiral Edublogs 09 en la categoría de blogs de aula - formación de personas adultas.

Però a la satisfacció dels alumnes i el reconeixement de la seva tasca en els Premis Edublog s'ha d'afegir un element que valoro d'una manera molt especial: la col·laboració amb el company i les companyes amb les que varem tirar endavant aquesta experiència i de la qual guardo una magnífic record i dels quals vaig aprendre moltes coses, tant de noves eines informàtiques, com de noves possibilitats didàctiques d'eines que ja coneixia, com el mateix bloc.

D'altra banda, també ha estat un gran motiu de satisfacció la difusió que s'ha fet de l'experiència atès que des de diferents llocs se'ns ha demanat que presentéssim el projecte d'elaboració del bloc.

En primer lloc va ser presentat en les IV jornades Innovem organitzades per la Unitat d'Educació Permanent i part on part de la presentació va quedar recollida en vídeo






L'experiència també va ser presentada a la Jornada DIM de Navidad 2009, de la qual ja en vaig parlar a la destil·leria. Per a la Jornada, a més de la preceptiva presentació també es va realitzar un vídeo, sens dubte molt més interessant que el d'abans, amb l'opinió d'alguns dels alumnes participants del CFA Palau de Mar.






divendres, de novembre 12, 2010

What are you doing?

Ja fa temps que estic enganxat al Twitter (@joanpadros) i tot i que al començament no li vaig trobar gaire sentit ara n'estic totalment enganxat. Però no sóc l'únic a qui ha passat això tal com reconeix @mudejarico, qui va insistir fins a fer-m'hi enganxar. Encara no sé si li he d'agrair o li he de retreure

I no sé ben bé perquè, de forma no massa conscient, vaig començar a recollir tota la informació que queia a les meves mans sobre el Twitter al Mister Wong.

Però, què és Twitter? Doncs això:



Però també, i sobretot això:

dijous, de novembre 04, 2010

El TED d'Espiral s'anomena TEDxRamblas

Museo Marítim de Barcelona, 20 de enero 2011.



Web: http://www.tedxramblas.com
Twitter: @tedxramblas
Facebook http://www.facebook.com/pages/TEDxRamblas/102486019819609

Oradores confirmados:
  1. Antoni Gutiérrez-Rubi, asesor de comunicación en Laboratorio de Tendencias www.gutierrez-rubi.es;

  2. Ariadna Mateu Co-fundadora del estudio de diseño e innovación Haiku Studio y de Innovalley, empresa fundada en Silicon Valey dedicada a la innovación en el campo del smart apparel (ropa inteligente);

  3. Genís Roca, Arqueólogo y experto en como las redes e Internet están transformando el mundo en que vivimos, socio director de RocaSalvatella, empresa de consultoría estratégica sobre los usos que las empresas y las instituciones pueden hacer de las redes;

  4. Neil Harbisson, un artista visual y compositor hispano-británico-irlandés. Es el primer cyborg del mundo, combinación de persona y ordenador, reconocido por un gobierno;

  5. Sergi Jordà es licenciado en Física Fundamental y doctor en Ciencias de la Computación y Comunicación Digital, investigador en el Grupo de Tecnología Musical de la Universitat Pompeu Fabra de Barcelona conocido por ser uno de los creadores del Reactable, un nuevo instrumento musical que alcanzó una popularidad masiva después de haber sido integrado en la última gira mundial de la artista islandesa Bjork.

dimarts, de novembre 02, 2010

Aplicacions informàtiques aplicades a l'educació

Passejant pel bloc XarxaTIC m'he trobat amb un post que m'ha fet recordar que des de feia temps tenia pendent penjar un escrit sobre eines informàtiques aplicades a l'educació. De fet aquest reculls no són gens estranys. Aquí en tenim un:

Un altre que tenia preparat era la recopilació de Jane Hart a la que fa referència el post de XarxaTIC. Aquí deixo la versió del 2010


També teniu disponibles les versions del 2008...



... i del 2009.



I aquí una altra recopilació d'eines aplicades a l'educació. Com veieu hi ha per triar i per remenar.

Tornant a la classificació de la Jane Hart del 2010 hi ha dues coses que m'han sobtat.

La primera és que del top ten només hi ha una aplicació pensada i creada per al món educatiu. I és que el Moodle apareix en dècima posició. I la següent no apareix fins a la posició 43. Desprès de tot, potser no calen tant esforços per a crear plataformes educatives...

L'altra cosa que m'ha sobtat és que el Word està en 60a posició, gairebé empatat amb l'OpenOffice.org (en 61a posició), quan al 2007 el Word estava en el top ten, Sembla evident que les coses estan canviat.

I pels pares 10 razones para sentarte con tu hijo al ordenador.

I parlant d'eines informàtiques aplicades a l'educació deixo aquí unes reflexions amb les que vaig participar en un debat del Màster d'Educació i TIC de la UOC, sobre la neutralitat de les eines TIC.

Segur que qui més qui menys ha clavat un clau amb un clau anglesa. Realment van molt bé quan no tens un martell a mà, però les eines estan fetes pel que estan fetes. I per què estan fetes les eines TIC que utilitzen en l'educació?

Per exemple, sobre les 10 habilitats que hauria de tenir un professor 2.0 es parla de blocs, Wikis, Googledocs, etc. És evident que aquestes eines informàtiques no van ser creades pensant en el món educatiu, però d'altres si, com Moodle, Sakai o el Campus de la UOC, sense anar més lluny.

Però darrera de les eines TIC hi ha persones, i darrera de les eines TIC pensades per l'educació hi ha persones amb un visió concreta de l'educació. És el cas de Martin Dougiamas, creador del Moodle, amb una visió pedagògica basada en el constructivisme social que mai ha amagat, tal com mostra en aquesta entrevista.

Ara bé, les TIC són prou potents per donar suport a actuacions formatives, a distància, semipresencials o presencials formulades sota diferents concepcions del procés d'ensenyament-aprenentatge.

I igual que podem clavar un clau amb una clau anglesa, trobem cursos de Moodle clarament transmissius en que el professor és limita a penjar els materials didàctics i les activitats a realitzar i a donar les notes un cop corregides les activitats.

El grau de desenvolupament que actualment ha assolit la tecnologia ha permès no nomès una comunicació vertical (per exemple professor-alumne), com s'establia en els vells sistemes de comunicació basats en el correu postal o el telefon en què es basaba l'educació a distància, sinó també una comunicació horitzontal (per exemple alumnes-alumnes).

Aquest ha estat el factor que ha permès incorporar a l'educació a distància paradigmes educatius com el que proposa en Dougiames del constructivisme social basat en l'ús de les TIC.

I al darrera d'això es troba el resurgiment de l'educació a distància, fins a situar-se al mateix nivell i, fins i tot, per sobre de la formació presencial. Al cap i a la fi sembla que hem encertat en triar un Màster a distància: http://www.elpais.com/articulo/sociedad/educacion/online/pierde/complejos/elpepisoc/20100805elpepisoc_1/Tes

Especialment interessant em sembla una classificació sobre l'ús de les tecnologies en educació realitzada per Beltran Llena que segurament ja coneixeu: aprendre "sobre" la tecnologia, aprendre "de" la tecnologia i aprendre "amb" la tecnologia (http://www.ucm.es/info/psicevol/CURRICULUMS/ENSENAR%20A%20APRENDER.htm)

D'alguna manera aquesta classificació mostra com l'evolució de la tecnologia ha anat permetent la incorporació de diferents paradigmes d'aprenentatge (conductivisme, constructivisme social, etc.) a l'educació a distància i, de forma més general, a l'educació amb les TIC.

dimecres, d’octubre 27, 2010

dimecres, de setembre 29, 2010

Escola virtual de tardor 2010

Missatge rebut:


L'Escola Virtual de Tardor 2010 ja està en marxa, portant-nos interessants i innovadors cursos de la mà de grans professionals.


Les dates claus d'aquesta edició són les següents:

- Inscripció: 27 de setembre a 6 d'octubre

- Realització de l'escola: 18 d'octubre a 30 de novembre

A continuació podeu veure un llistat dels cursos que s'oferiran en aquesta edició.

Trobareu tota la informació relacionada a l'espai web de l'Escola: http://ciberespiral.org/eoe10/.